Saturday 22 September 2012

Kisah Cinta 17 ( kenangan cinta.....♥♥)



♥ Memori Cinta Kita........:-)




Saat yang paling aku tunggu-tunggu adalah saat yang mengizinkan detik dan waktu yang membolehkan aku bersamanya......entah kenapa cintanya bagai merasuki setiap hatiku...setiap sudut mindaku.....dan setiap pandangan mataku.....

Benar kata orang....bila cinta dah tersulam...utuhnya jalinan merantai hati yang dahulu bagai satu layang-layang yang bertebangan......di mana kini aku dah ada tali..yang mengikatku disisinya...tak mampu jauh...x mampu hilang dari pandangan mata.......indahnya cinta....:-)

Tanggal 30 hb ogos 2012.....aku dan dia bertemu...bersama meluangkan masa ke genting....dan dia ingin hadiahkan sesuatu untukku....begitu jua aku.....hadiahku bertemakan detik dan waktu....."syg nak abg ingat syg setiap saat...setiap jam....setiap detik yang berlalu ada nafasmu yang menghembus sambil mengingatiku"

Aduhai....percutian cintaku dan dia penuh kenangan....penuh sejarah dan penuh kasih sayang.....banyak jua keadaan yang membuktikan aku perlukan dia dalam hidupku......♥ betapa beruntungnya aku dimiliki insan penyayang sepertinya.....:-)



Agak mengejutkan bila hadiah yang dia berikan padaku sama dengan hadiah yang aku belikan untuk dia......"jam tangan" hehe......aduhai.....adakah setiap yang muncul difikiranku sama seperti yang dia rasai....tapi sesungguhnya aku benar-benar terharu.....cintanya bagai meresap keseluruh pelusuk hidupku......

Indahnya cinta bila dapat meluang masa bersama yang tercinta..itu yang aku rasai..setiap kali bersamanya aku rasa tenang...damai....bergelak ketawa...bersuka ria....bermanja mesra....sepertinya aku dan dia bagai berkongsi kebahagiaan yang sama...." Ya Allah...adakah dia lelaki yang telah Kau ciptakan untuk menjadi khalifah hidupku...??...seandainya dialah orangnya...tetapkan hati kami....teguhkan perhubungan kami.....kuatkan kasih sayang kami....dan janganlah pisahkan kami melalui bencana-bencana yang mampu meruntuhkan rantaikan perhubungan ini.....satukanlah kami dengan ikatan azali...."



Senyuman di wajah kami cukup untuk mencerminkan apa yang kami rasa.....malam itu....dye menyanyikan aku lagu-lagu indah.....dan mengimbau kenangan silam yang menyaksikan kesakitan yang dia terpaksa lalui sebelum memiliki aku.....

Dan bila dia mengalirkan air mata saat mendengar lagu "cinta kita " aku tersentuh......ingin sekali aku selami ke dasar hatinya yang paling dalam...berkongsi apa yang dia rasakan saat itu.....sungguh perbuatannya itu membuatku terkedu....air matanya untuk apa...??
Cinta....benar-benar misteri...penuh persoalan tanpa jawapan....dan hanya cendikiawan cinta yang akan menemui jawapan....dan bila kisah silam menjadi perbualan aku kian dihimpit rasa bersalah..kejamnya aku bila dahulu ku guris hatinya dengan belati berbisa....mencurah cuka pada lukanya...."hatiku bagai disiat-siat, oh Tuhan inikah perasaan cinta yang sebenar...dulu aku yang menikamnya namun kini aku yang rasa tertikam dengan rasa bersalah...."...kejamnya aku.....:-(


"abg nak syg tahu yang abg cintakan syg.....abg percayakan syg...abg nak syg jd hak milik abg sorang...tolong jangan duakan cinta abg..."........halusnya suara menuturkan kata...pabila persoalan lama aku bangkitkan....." benda yang dah lepas biarkan berlalu..apa yang penting sekarang syg ada dengan abg..apa saja untuk kamu"....

Mana mungkin aku lupa pada setiap kata-kata yang meniti dibibirnya....kerana kata-kata itulah aku sedar pada keikhlasannya dulu.....kata-kata dengan nada yang tak pernah sekali pun meninggi pada pendengaranku.....:-)

Walaupun ada sesetengah perkara yang aku terpaksa sembunyikan padanya..rasa bersalah kian menghimpit.....tapi untuk menjernihkan keadaan aku terpaksa...sesungguhnya memang kedatangan aku ke sini bersamanya aku sembunyikan dari pengetahuan syafiq...bukan aku tamak, ingin memiliki dua insan ini tapi seperti aliq...syafiq juga tak mahu melepaskan aku walaupun dia tahu aku dah dimiliki.....

Aku tahu kehadiran syafiq akan merumitkan keadaan dan menjejaskan perhubungan kami...namun aku percaya dia akan bertindak rasional dalam hal ini...dan aku pegang pada kata-katanya yang dia mempercayai aku....dan sesungguhnya aku  dan syafiq tak lebih dari kawan walaupun aku tahu perasaan syafiq padaku....

Memang aku abaikan syafiq sejak aku dan dia tiba di bumi genting....mungkin jua ini akan buat syafiq bimbang tapi biarlah....dia perlu tahu apa yang sebenarnya...cuma aku memahaminya...dan kerana intulah kedatangan kami aku terpaksa sembunyikan....aku tak mahu lihat satu lagi insan lain terpaksa merana melihat kebahagiaanku....aku tak mahu insan yang berfikiran cetek ini melalukan perkara yang akan merosakkan diri sendiri.....mampukah aku menghadapi semua itu andai itu terjadi...???

Dalam kebahagiaany tak mungkin tiada yang merunsingkan...dan itulah yang aku pendamkan....tersenyum bahagia di depan kekasihku namun dalam hatiku aku selalu mendoakan semoga insan-insan yang aku sayang diberi kekuatan dan dikurniakan kebahagiaan sepertiku.......aku tak mahu syafiq ataupun aliq sama-sama terseksa kerana keterlanjuran sikapku....dan aku tahu....ejad memahami keadaanku kalau dia tahu....:-)


Dia terlalu memahami dan kematangan dia dalam menghadapi keadaan yang menyulitkan semakin membuatkan aku mencintainya.......keselambaannya bertemu aliq saat aliq dan yang lain-lain datang ke genting membuatkan aku menghormatinya....."inilah kekasihku.....tak mudah terusik dengan hal-hal yang mengusik jiwa lelakinya, dan sikap inilah yang tiada pada aliq..dan juga lelaki lain yang pernah aku kenali"

Dia nampak matang dan tenang bertemu dengan "musuh cintanya" walaupun dia tahu siapa yang dia sedang hadapi....lelaki yang pernah mengucap kata-kata keramat "menunggu dan merayu cinta kekasihnya " dan terlalu berharap kekasihnya berpaling untuk meninggalkannya dan pergi kepada lelaki itu.....

Aduhai kekasih......jika aku mampu meluahkan rasa sesungguhnya aku terlalu bangga dengan ketenanganmu  dan kematanganmu mengawal emosi diri...aku tahu hatimu bergelora...bersemuka dengan pesaingmu sambil bergelak tawa....bergurau mesra...apa yang ada dihatimu kini...?? ingin benar aku rasai....


Dan aku...?? tipulah andai hatiku masih tenang melalui detik-detik ini...walaupun aku tak mampu membalas cintanya namun aku masih menyanyanginya sebagai sahabat yang dah banyak berkorban untukku....siapa sangka saat-saat macam nie boleh terjadi dalam hidupku....saat dimana aku terpaksa berdepan dengan 2 lelaki yang menagih kasihku.....bezanya satu-satunya lelaki yang mengusik hatiku saat ini tersenyum mesra merenung ke arah pesaingnya dan seorang lagi pula berdiam diri dengan muka yang penuh kekusutan.....

Pandangan mataku tak pernah menipu...dan aku tahu aliq resah...begitu jua ejad....dan keresahan ejad aku leraikan dengan genggaman tangan...andai mampu dilihat...ku serapkan seluruh semangatku yang masih tersisa padanya agar dia terus mampu tenang dalam memalu waktu-waktu yang menguji ini...dan pada aliq..pandangan mataku cukup untuk aku katakan padanya.."ejad pilihanku....bangunlah..kuatkan dirimu dan lepaskan aku dari hatimu" kerna itulah yang dapat mengurangkan kesakitanmu....

Mungkin aku kejam....namun inilah yang perlu aku korbankan..sesungguhnya aku dah mampu lihat keadaan di masa depan dimana aku akan kehilangan sahabatku akibat kekejamanku....namun inilah yang akan aku korbankan..sebuah persahabatan.....:-(


Mungkin kenangan ini yang akan tersisa untuk hari-hari mendatang......aku redha.....dia pilihanku...dia pemilik hatiku...dan dia kekasihku...itu yang aku bisikkan pada hatiku.....:-)

Saat kami semua bersuka-ria aku tahu aliq gelisah..melihat kemesraan yang aku pamirkan bersama ejad..namun aku tak mahu hipokrit...aku perlu jujur...inilah aku dan dia....kami saling memerlukan.."ekin mintak maaf aliq".....

Bersama teman-teman lain aku bergelak ketawa...bergurau senda....dan dengannya aku cuba menghidupkan suasana yang ceria seperti dulu....tapi aku nampak penolakkan dimatanya....mungkin inilah penghujungnya....aku ikhlas jika penerimaannya padaku kian hambar dan dingin...aku sedar semua itu normal....




Cintaku bukan pelarian...dan cintaku bukan juga kesalahan yang patut aku sembunyikan....cintaku adalah kebahagiaan yang selama ini aku idamkan...tak perlu aku pendamkan lagi......walau apa penerimaan insan sekelilingku aku tekad...cintaku pada ejad....."cinta matiku"


Keceriaan yang kami ciptakan bersama akan kekal menjadi "kenangan terindah dalam hidupku" ..:-) dan akan aku kenang sehingga akhir nafas hidupku......

kenangan 3 hari 2 malam di genting bagaikan satu mimpi indah yang aku rasakan syg untuk aku lepaskan saat aku bangun dari tidurku yang panjang......tapi aku harus kembali ke alam realiti.....itu yang aku tiupkan dalam hatiku....

Keresahan yang aku alami kian menjadi realiti.....syafiq dah mula buat onar saat aku dan cintaku dalam perjalanan pulang..dan bila dia baca masej yang syafiq hantarkan padaku bertalu-talu persoalan yang dia ajukan padaku.....sungguh..aku terkedu...aku tahu dia terluka....tapi tahukah dia hatiku berdarah....
Bagai terngiang-ngiang di telingaku...."abg percayakan syg...jangan hancurkan kepercayaan abg"...inikah nilai percayanya...sungguh aku kelu....tiada kata yang mampu aku luahkan untuk mempertahankan diriku....perlukah aku nyatakan yang aku lakukan semua ini untuk buat syafiq selamat....tapi mampu ke dia memahami keadaanku yang tersepit..???

Ternyata....pesanan demi pesanan yang syafiq hantar membuatkan dia semakin tertekan dan aku..bagai hilang nafas saat melihat kekeruhan diwajahnya....."Ya Allah...apa yang harus aku luahkan...perlukah aku mempertahankan diri dan menjelaskan semua padanya saat hatinya sedang kehangatan..??" aku benar-benar kusut...


Terlukanya aku bila kata-kata yang dia ucapkan bagai menuduhku tidak jujur padanya...inikah nilai percaya....inikah nilai setia..?? akukah yang bersalah..?? aduhai hati..tabahlah.....

Hanya air mata menjadi temna setia......aku membisu....dia juga mendiamkan diri ditempatnya.....aku dapat rasakan kemarahannya padaku..kekecewaannya.....namun semua ini tidak benar....aku dan syafiq bukan seperti yang dia fikirkan.....aku tak pernah ada sekelumit perasaan pun pada syafiq....

DAn bila dia memaut lenganku dengan kasar, ketakutan menjalar..aku dah tak kenal siapa dia yang berada disepanku...aku dapat rasakan kekasarannya padaku...cengkaman yang menyakitkan..amarah yang menakutkan....bayang-bayang keduakaan datang....sungguh hatiku remuk melihat kekasarannya.....

Bila dia turun ke bawah bila bas berhenti aku mencari ketenganku...dan kekuatan diriku...dan saat itu aku terpandangnya......"apa yang ada dihatimu tika ini...?? adakah kemarahan..?? kekecewaan ataupun kekeliruan..??, sungguh bibirku kelu tapi hatiku menjerit....aku takut kehilangan kamu..!!"


LAgu menjadi teman setiaku...."bila kekasihku merajuk" bagaikan kena dengan suasana aku dan dia...air mata mencurah-curag bagaikan hujan bersama petir yang menggerunkan.....adakah ini pengakhiran memori cinta kita...?? aku resah.......

Namun dia sentiasa menjadi arjunaku...walaupun dalam kekalutan perasaan yang bergelombang....masejnya yang bertulis.."abg cintakan syg....syg terlalu cintakan syg..." bagaikan air yang menyiram hatiku yang kontang....membasahkan ladang hatiku yang kehausan..ketandusan kasih sayangnya sejak sejam yang lepas....:-(

Walaupun aku masih mendiamkan diri...namun aku amat inginkan kehadirannya memanjakan aku seperti sebelumnya..dan saat dia genggam kembali tanganku...aku rasakan bagi dia mendengar suara hatiku...."abg percayakan syg...kalau itu yang syg kata abg akan percaya...abg mintak maaf sebab curiga tentang syg...syg cintakan syg.." tulus dia mengucapkan kata...walaupun aku tahu dia sedang telan api cemburunya sendiri....


Namun apakan dayaku....kekuatan cinta yang mencengkam dijiwa mendekatkan aku padanya....saat aku bersandar di dadanya aku berjanji pada diriku...."aku tak akan melukainya lagi" itu janjiku pada diri sendiri.....

Jauh di sudut hati bukan kerana kecurigaannya yang aku kesali namun kerasa marah pada diri sendiri..mungkin kalau aku berani melepaskan syafiq dan mengeraskan hati serta mengabaikan segala rayuan serta ugutannya aku tak akan melukakan hati kekasihku....aku kesal......kesal kera melukainya dengan cara ini......

Walaupun aku tak menduakannya namun aku tahu dia pasti resah bila ada insan lain yang menghantui hidupku....dan orang itu adalah orang yang berfikiran cetek...

Kini aku nekad....syafiq perlu terima kebenaran samada suka atau tidak...aku tak akan lukai hati kekasihku lagi.....aku akan membahagiakan hatinya seperti mana dia lakukan padaku......dan aku perlu selalu menjadi yang terbaik padanya agar dia akan selalu merasakan kasih sygku.....

Aku cinta kamu........









.












No comments:

Post a Comment